Afdelingen 5de jaar
In het schooljaar 2023-2024 is het mogelijk om de onderstaande afdelingen te volgen:
Kunsten:
Architectuur en Interieurkunst is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen verschillende artistiek-technische vaardigheden en zetten technieken en materialen in om diverse artistieke uitdagingen aan te gaan. Ze verwerven inzicht in (interieur)vormgeving, voorstelling en toegepaste wetenschappen. Ze ontdekken architecturale kunst en maken kennis met ontwerpen via waarnemen, kunst- en cultuurbeschouwing, ontwerpmethodes, fysieke en digitale voorstellingstechnieken.

Meer informatie over deze afdeling:
Architectuur en Interieurkunsten (ARKU)Beeldende Kunst is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Verbeeldingskracht staat centraal in het artistiek-creatief proces. De leerlingen ontwikkelen verschillende artistiek-technische vaardigheden, zetten technieken en materialen in om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. Ze verwerven inzicht in vrije en toegepaste beeldende kunsten via waarneming, lijn, kleur, vorm, beeld, compositie en ruimte-ervaring. De afdeling Beeldende Kunst omvat diverse disciplines zoals tekenen, schilderen, vormgeving, etsen, zeefdruk, computerwerk … en het denken over kunst en het beeldende.
Bij de Beeldende Kunst maak je de keuze uit één van de vier focusateliers.

Meer informatie over deze afdeling:
Beeldende Kunst (BEKU)Vorming:
Architecturale Vorming is een artistieke en theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Verbeeldingskracht en architecturaal denken staan centraal in het artistiek-creatief proces. De leerlingen verwerven ruimtelijke inzichten en werken met diverse voorstellingsmethoden zoals schaaltekeningen, perspectieven en maquettes. Ze analyseren eigenschappen van materialen, structuren en constructies. Ze observeren en onderzoeken ontwerpen en bouwwerken en verwerven inzicht in vorm, structuur, ruimte, functie, kleur en compositie. Ze verwerven ook inzicht in energieomzettingen en in statisch en dynamisch gedrag van systemen. Ze denken conceptueel mee vanuit de wiskunde over wetenschappelijke vragen en over problemen in verband met ruimtelijk vormgeven.

Meer informatie over deze afdeling:
Architecturale Vorming (ARVO)Audiovisuele Vorming is een artistieke en theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Verbeeldingskracht staat centraal in het artistiek-creatief proces. De leerlingen onderzoeken de audiovisuele cultuur en leren waarnemen, analyseren en creatief denken. Ze experimenteren met het fotografische, het filmische, met audio en montage, met analoge en digitale animatietechnieken, ze tekenen storyboards, schrijven scenario’s, ontwikkelen concepten, analyseren beelden, ontwerpen …

Meer informatie over deze afdeling:
Audiovisuele Vorming (AUVO)Beeldende Vorming is een artistieke en theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Verbeeldingskracht staat centraal in het artistiek-creatief proces. De leerlingen gebruiken verschillende technieken en materialen om boodschappen of inhouden voor te stellen, zowel in het platte vlak als in de ruimte. Ze verwerven inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. Ze experimenteren en komen tot beeldende en conceptuele oplossingen die getuigen van een kritisch onderzoek. Dat krijgt vorm in beeldend werk zoals in een schilderij, tekening, tekst, installatie, foto, illustratie, ruimtelijk werk, film.

Meer informatie over deze afdeling:
Beeldende Vorming (BEVO)