Op de Kunsthumaniora Sint-Lucas Gent zetten we de laatste jaren steeds meer in op digitaal onderwijs. Samen met onze partners willen we nog verder groeien en mee-evolueren met de steeds meer gedigitaliseerde maatschappij.

Op dit moment hebben we al heel wat bereikt: volledige draadloze dekking over de gehele school, laptopproject, printen van op elke locatie en één login voor alle platformen.

De partners waarmee we samenwerken om dit te realiseren zijn: Microsoft, Signpost, Educorner, Smartschool en Ricoh. Dorloop het menu en deze tekst voor meer info.

 

Aanbod

Platformen waaronder: Smartschool, Office365 en Academic Software.

Applicaties waaronder: Adobe CC, Microsoft Teams, Diddit en Wezooz Academy.

 

Smartschool

Smartschool is een digitaal leerplatform waarmee leerlingen, leerkrachten en ouders met elkaar in contact staan over alles wat met de school te maken heeft. Het biedt vele mogelijkheden voor zowel ouders als voor leerlingen. Denk maar aan de digitale schoolagenda raadplegen, de rapporten opvolgen, de organisatie van oudercontacten, raadplegen van brieven en lesmateriaal…

Ouders ontvangen een co-account waardoor ze alle informatie op Smartschool kunnen raadplegen zonder de account van hun zoon of dochter te moeten gebruiken. Je kan dit eenvoudig en snel doen door gebruik te maken van de gratis Smartschool-App (AndroidiOS) via je smartphone, je tablet of door te surfen naar khsl.smartschool.be.

De co-accounts ontvangen een stappenplan per mail om dit account te activeren. Wie hierover meer info wenst, kan mailen naar ict@lucasgent.be

Vanaf 1 september 2021 is dit de procedure om de co-accounts te activeren:

Office 365

Alle leerlingen en leerkrachten zitten in de cloud. Ze krijgen onbeperkte toegang tot de (online) apps van Microsoft via het portaal van Office365. Het hele Officepakket kan op verschillende toestellen geïnstalleerd worden.

Leerlingen krijgen een eigen mailadres en  opslagruimte in hun persoonlijke online OneDrive. In de klas wordt iedere opdracht automatisch in OneDrive opgeslagen, zo raakt niets verloren. Alle software, lesmateriaal en documenten zijn zowel thuis als op school permanent beschikbaar.

Lees meer: https://www.microsoft.com/nl-be/education/products/office

 

Academic Software

ICT krijgt een steeds belangrijkere plaats in het onderwijs. Naast de hardware (computers, laptops, tablets) is werken met de meest recente software cruciaal, zowel voor de school, de leerkracht als de leerling. Het is trouwens belangrijk dat iedereen exact dezelfde software gebruikt, zowel in de les als thuis. Zo kunnen de leerlingen efficiënt verder werken aan hun taken en voorbereidingen. De school heeft daarom beslist om samen te werken met Academic Software. Deze samenwerking biedt de mogelijkheid om zowel thuis als op de school steeds over de laatste, legale software te kunnen beschikken. Elke leerling krijgt zo een pak legale software en educatieve pakketten ter beschikking die ze thuis kunnen installeren via www.academicsoftware.eu.

Meer informatie kan je vinden in deze brief:

Software

    • Microsoft Windows
    • Adobe Creative Cloud
    • Office 365 Pro Plus voor 5 toestellen
    • WeZooZ
    • Vakspecifieke ondersteunde software

 

Printen

Op school hebben we voor de leerlingen drie kopieermachines ter beschikking waardoor ze op school kunnen afdrukken, ook opdrachten die ze thuis reeds klaarzetten voor afdrukken (webprinting). Daarnaast hebben we een mediatheek met een printer ter beschikking voor detailwerk.

 

Laptopproject

Opgelet, de onderstaande informatie is van toepassing op het laptopproject voor het schooljaar 2020 – 2021. Meer informatie omtrent het laptopproject van het schooljaar 2021 – 2022 komt online de tweede helft van maart. Wil je op de hoogte gehouden worden van het nieuwe project? Schrijf je dan in op het schoolnieuws!

We hebben als school beslist om te werken met een laptopproject voor onze leerlingen van alle 3de jaars, Audiovisuele Vorming, Architecturale Binnenhuiskunst en Toegepaste Beeldende Kunst (optie illustratie). Zo kunnen onze leerlingen overal en altijd aan de slag met de juiste software. Ze kunnen zelfstandiger werken, zelf informatie opzoeken, …

Ook voor de leerlingen uit de andere richtingen kan vrijblijvend via de school een laptop aangeschaft worden. Deze kan worden ingezet tijdens sommige lessen. Daarnaast hebben we ook uitleentoestellen, twee computerklassen en een mediatheek ter beschikking.

Het beheer van een laptopproject is niet evident. We kiezen er als school bewust voor om voor alle studenten per afdeling éénzelfde toestel te voorzien. In tegenstelling tot andere, eigen toestellen hebben deze vergaande garantie- en servicevoorwaarden. Alle hard- of softwareproblemen worden altijd onmiddellijk verholpen. Als het probleem niet meteen kan worden opgelost, wordt een identiek vervangtoestel voorzien. Zo vermijden we het risico dat een leerling een tijdlang niet over een toestel kan beschikken. We werken samen met de firma Signpost.

Signpost heeft tal van scholen als trouwe klant en verdeelt elk jaar meer en meer laptops aan leerlingen in Europa. Service en klantgerichtheid staan hierbij centraal. Ze zorgen voor kwalitatieve toestellen aan concurrentiële prijzen. Zo zetten hun techniekers alles in het werk om 100% van de toestellen 100% van de tijd operationeel te houden.

De betaling gebeurt ofwel in één keer ofwel huurt u het toestel via leermiddelen via een maandelijkse domiciliëring.

Meer informatie is te vinden in de onderstaande pdf's:

Laptop kopen:

klik dan op deze link.

 (Beschikbaar vanaf 08/05/2021)

Is een verhuursysteem van laptops aan (ouders van) leerlingen:

Voor het huren (leasen) van de laptop werken we samen met leermiddelen. Hierbij wordt een waarborg van 6 X het maandbedrag aangerekend. Het toestel kan op 46 maand (3de jaars), 34 maand (4de jaars) of 22 maand (5de jaars) afbetaald worden.

Hierbij is inbegrepen: het toestel, alle nodige software, de leasing en administratieve kosten, de garantie én de service. Na volledige betaling is de laptop eigendom van de leerling. Een stevige hoes is hierbij inbegrepen zodat het toestel goed beschermd is.

Laptop huren:

klik dan op deze link.

 (Beschikbaar vanaf 08/05/2021)

Schoolverlaten

Bij het verlaten van de school dient u altijd contact op te nemen met het secretariaat en de ICT. De laptop en de data zal vervolgens worden ontkoppeld van de school.

Je kan geen laptop van leermiddel hebben als je geen school meer loopt bij ons. De school is dan niet meer garant. U betaalt ofwel de resterende huur in één keer en wordt eigenaar van het toestel of u betaalt de verbrekingsvergoeding en doorloopt de procedure stopzetting leermiddel.

    • 22 maanden huur: Jaar 1: 100 EUR / jaar 2: 75 EUR
    • 34 maanden - Jaar 1: 100 EUR / jaar 2: 75 EUR / jaar 3: 50 EUR
    • 46 maanden - Jaar 1: 125 EUR / jaar 2: 100 EUR / jaar 3: 75 EUR / jaar 4: 50 EUR

Procedure stopzetting leermiddel:

    • Laptop wordt ingediend bij de laptopbalie van de school
    • Stopzetting melden aan Leermiddel
    • Ouders sturen mail naar info@leermiddel.be
    • School stuurt mail naar info@leermiddel.be
    • Deel 1 van Retourdocument invullen en ondertekenen
    • Retourdocument versturen naar info@leermiddel.be
    • Leermiddel stuurt technieker naar school voor controle van toestel
    • Technieker vult Deel 2 van Retourdocument in
    • Deel 2 wordt ondertekend door school en technieker
    • Laptop blijft 30 dagen op school om mogelijks opnieuw in te zetten. Indien er na 30 dagen geen nieuwe eigenaar is, gaat het toestel terug naar Signpost Leermiddel. De overschot van waarborg wordt teruggestort.

Hieronder staat het retourdocument:

HP Probook 435 x360

Ryzen 3 4300U of Ryzen 5 4500U
8 of 16 gb ram
Full HD Touch Screen 13.3"
256gb opslagruimte

 

ICT en Zorg

Ook via ICT werken wij mee aan een goede zorg voor uw kind. Zo werken we met de dyslexiesoftware SPRINT in de klas en tijdens examens. Bij langdurige afwezigheid kunnen we Bednet inschakelen of digitaal thuisonderwijs verzorgen via Micorsoft Teams. Met WeZooZ haal je het beste uit jezelf! Dit is een online studiehulp voor het secundair onderwijs met lesvideo’s en oefeningen.

Indien je thuis niet over de nodige ICT-middelen beschikt, kan je altijd contact opnemen met zorg@lucasgent.be.

 

Helpdesk

Voor al jullie problemen kunnen jullie steeds terecht bij de ICT-dienst van de school. Weet wel dat er bij Academic Software een externe helpdesk ter beschikking is die jullie graag verder helpt met de installatie van softwarepaketten. In uiterste nood kunnen ze zelf de computer overnemen. Het mailadres van Academic Software is: info@academicsoftware.eu

 

Protocol en gebruikersovereenkomst