Schoolkosten
visie

Als Lasalliaanse school heeft Kunsthumaniora Sint-Lucas oog voor leerlingen die opgroeien in een financieel moeilijke situatie. Het succes van een onderwijsloopbaan mag niet afhangen van de financiële ruggengraat van het gezin waarin een jongere opgroeit. Onderwijs is immers voor ieder kind een recht!

De kosten in een kunsthumaniora kunnen oplopen. Daarom willen we alle ouders bij de inschrijving zo volledig mogelijk informeren over de organisatie van de schoolkosten en de mogelijkheden tot betaling.

Voor leerlingen die het financieel moeilijk hebben, werkt de school ook samen met de Stichting Robin.

Wenst u hierover meer te vernemen, neem dan contact op met de leerlingbegeleiding.

Boeken

De school werkt samen met het extern boekenfonds Studieshop. Je ontvangt bij inschrijving meer informatie over het bestellen van de schoolboeken.

Wie niet over een internetaansluiting beschikt, kan de schoolboeken bestellen op school tijdens de openingsuren in de vakantieperiode (zie schoolkalender) telkens van 9.00 u. tot 12.00 u. en van 14.00 u. tot 16.00 u.

De eigen schoolcursussen worden via de maandelijkse schoolrekening verrekend. Door het kopiëren in eigen beheer te nemen, is de boekenfactuur in september lager en spreiden we de kopieerkosten over het volledige schooljaar.

De kosten van het boekenpakket verschillen van afdeling tot afdeling.

basispakket

Je hoeft op voorhand geen tekenmateriaal aan te kopen. Na inschrijving
kan je een basispakket bestellen. Dit verschilt per afdeling. Indien je dit
via de school wenst te bestellen, schrijf het totaal over op rekeningnummer BE17 8900 1445 2021 met als mededeling de naam en de gekozen
richting van de leerling.

Bij ontvangst hiervan is de bestelling definitief.
Opgelet: bij bestellingen na 1 augustus is het pakket mogelijk niet klaar.
Het pakket zal vervolgens op de dag van de motivatiegesprekken opgehaald kunnen worden. Gelieve het betalingsbewijs mee te brengen.

Het basispakket kost maximaal 250 euro per afdeling.

laptopproject

Elke leerling dient een laptop te hebben. De school zet alles in het werk
opdat elke leerling aan een aanvaardbare prijs kan beschikken over
een kwalitatief hoogstaand toestel, voorzien van alle nodige software.
Concreet werken we met een laptopproject, een leasingsysteem waarbij
we samenwerken met een externe partner.

Intekenen op het laptopproject kan vanaf mei 2025. Indien je de laptop tijdig wilt ontvangen, moet de bestelling ten laatste gebeuren op 10 juli 2025.

De volledige infobrochure en prijzen vind je op deze website.

turnkledij

Voor de lessen lichamelijke opvoeding zorg je voor degelijke sportschoenen en een turnbroek. Je bent verplicht een T-shirt van de school aan te kopen. De betaling regelen we via de schoolrekening bij de afhaling in de eerste LO-les. Latere afhaling wordt geregeld via de procure.

kluisjes

Je kan een kluisje huren om je materiaal in op te bergen. Je betaalt hiervoor 20 euro huurgeld per schooljaar en een waarborg van 20 euro dat je op het einde van het schooljaar terugkrijgt indien je kluisje onbeschadigd en proper is. Een degelijk hangslot breng je zelf mee. De huur en waarborg van het kluisje verrekenen we via een aparte factuur.
De kluisjes verdelen we in het begin van het schooljaar.

abonnement trein-tram

Ben je nog geen 18 jaar, dan heb je voor De Lijn of NMBS geen bewijs van inschrijving nodig om een schoolabonnement te verkrijgen. Ben je meerderjarig, dan kan je een bewijs verkrijgen op het secretariaat. Stuur vooraf een mailtje en het document wordt klaargelegd.

schoolrekening

De kostenraming is opgemaakt op basis van de kosten van het voorbije schooljaar en vind je terug op onze website. We geven deze schatting van de kosten ook mee bij het begin van het schooljaar. We nemen er de kosten in op voor onder andere kopieën, klassikaal materiaal, digitale handboeken, Academic Software, workshops, projectdagen, (meerdaagse) schooluitstappen en sportdagen. Maandelijks betaal je via domiciliëring een voorschot van 45 euro op de eindfactuur.

  • 2e graad = 45  euro per maand
  • 3e graad = 80 euro per maand (= 45 euro algemene kosten + 35 euro voor de eindreis)

Indien je geen domiciliëring wenst, wordt er in september een voorschot
voor het eerste semester gevraagd en in januari voor het tweede semester.
Op het einde van het kalenderjaar (december) en schooljaar (juni) maken
we telkens een definitieve slotfactuur op en verrekenen we de meer- of
minkosten. Als ouder kan je op het einde van het schooljaar vrijblijvend een
bijdrage schenken aan het solidariteitsfonds.

Leerlingen van het 5e jaar stappen automatisch in het spaarsysteem voor hun eindejaarsreis. De voorschotfactuur bedraagt 35 euro per maand via domiciliëring. Je kan er ook voor kiezen om het bedrag in drie keer te betalen. Dit gebeurt in juni van het 5e jaar (300 euro) en in december van het 6e jaar (105 euro). Op de slotfactuur wordt het saldo verrekend. We streven naar een maximumprijs van 600 euro. Om de prijs van de laatstejaarsreis te verlagen, organiseren de leerlingen ook verschillende winstgevende activiteiten. Alle leerlingen zijn verplicht om deel te nemen aan de eindreis. Kan je toch niet mee op laatstejaarsreis, dan dien je contact op te nemen met de directie. Verdere inlichtingen verstrekken we in de omzendbrief bij het begin van het schooljaar.

Praktische vragen: Sarah Colemans rekeningen@lucasgent.be.
Heb je moeilijkheden om de schoolrekening te betalen, contacteer leerlingbegeleiding.

kostenraming

Download hier de kostenraming.