
6e jaar |
|||
ARTISTIEKE VORMING | |||
Toegepaste Beeldende Vorming (illustratielab, grafische technieken) | 8 | ||
Beeldende vorming | 4 | ||
Kunstinitiatie | 1 | ||
Waarnemingstekenen | 3 | ||
ALGEMENE VAKKEN | |||
Nederlands | 3 | ||
Frans | 2 | ||
Engels | 2 | ||
Wiskunde | 2 | ||
Natuurwetenschappen | 1 | ||
Aardrijkskunde | 1 | ||
Geschiedenis | 1 | ||
Kunstgeschiedenis | 2 | ||
Godsdienst | 2 | ||
Lichamelijke opvoeding | 2 | ||
Algemene vakken | 18 | ||
Artistieke vakken | 16 | ||
WEEKTOTAAL | 34 |

Waarvoor kies je?
Toegepaste Beeldende Kunst – Illustratie
In de Toegepaste Beeldende Kunst Illustratie staat waarnemen centraal. Het graag tekenen is een must! Bij deze afdeling is de artistieke component altijd aanwezig is. Het toegepaste van onze afdeling vind je bv. bij het illustreren van een krantenartikel, het ontwikkelen van een productverpakking, het maken van een boekje, het bedrukken van een totebag… Dit kan evengoed ook veel vrijer zijn, zoals het maken van een zine (een klein magazine) rond een bepaald kleur waar het experiment steeds voorop staat, waar beelden op zich kunnen bestaan en niet steeds in functie van iets moeten bestaan.
In de richting illustratie gaan we een verbinding aan tussen woord, beeld en verhaal. Illustraties moeten een tekst of inhoud versterken, maar kunnen evengoed op zichzelf bestaan. In deze richting vertrekken we steeds vanuit de waarneming. We groeien doorheen de derde graad naar een verhalender karakter. De beelden staan in het begin van het 5de jaar, autonoom, op zich. De opdrachten zijn ook afgelijnder. In het zesde jaar komt het verhalende aspect meer aan bod en worden de opdrachten persoonlijker en krijgen de leerlingen meer vrijheid.
In ons jong en enthousiast team staat samenwerking centraal. We streven naar een geheel binnen de artistieke vakken. Dit betekent dat de opdrachten doorheen de ateliervakken vaak gelinkt zijn aan elkaar of dat er een gezamenlijke opdracht of thema is.
In onze richting heb je 4 ateliers of vakken, namelijk:
- Toegepaste beeldende vorming illustratie-lab,
- Toegepaste beeldende vorming grafische technieken,
- Beeldende vorming en
- Waarnemingstekenen.
Het vak kunstinitiatie wordt verwerkt in de vier hoofdateliers.
In het vak Grafische technieken creëer je hedendaags werk met traditionele technieken. Je leert er technieken zoals linosnede, droge naald, koperets en zeefdrukken… In deze lessen wordt er ook één digitaal luik onderzocht, namelijk Photoshop. Het vak grafische technieken staat geregeld ten dienste van de andere vakken of omgekeerd.
In het vak Grafische technieken, illustratie-lab start je in het vijfde met vooral autonome beelden om geleidelijk aan over te gaan naar verhalende beelden. Je vertrekt vanuit de waarneming om tot een eigen interpretatie te komen. Je maakt deze beelden zowel digitaal als manueel. In het vijfde jaar komen vooral de basis van computerprogramma’s aan bod (illustrator en photoshop).
In het 6de jaar worden deze grafische programma’s toegepast in de opdrachten. Je krijgt dan vaak de keuze of je digitaal of manueel wil werken.
Als eindproduct van de geïntegreerde proef (op het einde van het 6de jaar) maak je een eigen boek van jouw illustraties.
In het vak Beeldende vorming maak je kennis met voornamelijk manuele technieken. Er wordt hier niet digitaal gewerkt. Je werkt er zowel 2 als 3 dimensioneel. Je ontwikkelt en onderzoekt artistiek creatieve technieken, je leert er werkmethodes aan om tot beelden te komen. De grote hoeveelheid artistiek creatieve technieken geven je een goede basis om illustratieve beelden tot stand te brengen.
Wat na de 3de graad?
De studierichting is niet beroepsgericht en beoogt dus geen professionele vorming. Het diploma secundair onderwijs geeft je de kans om door te stromen naar een bacheloropleiding zowel op professioneel als op academisch niveau. Belangrijk bij je keuze is een realistische kijk op je leermogelijkheden en een gefundeerde motivatie. Gezien je vooropleiding zou je volgende mogelijkheden kunnen overwegen:
Professionele Bachelor
In het studiegebied audiovisuele en beeldende kunst: Beeldende Vormgeving
In de studiegebieden onderwijs en sociaal-agogisch werk
Academische Bachelor en Master aan de hogescholen
In het studiegebied audiovisuele en beeldende kunst: Fotografie, Juweelontwerp en Edelsmeedkunst, Mode, Beeldende Kunsten, Vrije Kunsten…
Voor meer informatie over vervolgstudies in de derde graad en toekomstmogelijkheden daarna, verwijzen we naar onderwijskiezer.be.
Werken van de leerlingen (enkele willekeurige werken worden getoond, klik op een afbeelding om meer werken te zien):