
6e jaar |
|||
ARTISTIEKE VORMING | |||
Toegepaste Beeldende Vorming (Textielcreatie, modetekenen) | 8 | ||
Beeldende vorming | 4 | ||
Kunstinitiatie | 1 | ||
Waarnemingstekenen | 3 | ||
ALGEMENE VAKKEN | |||
Nederlands | 3 | ||
Frans | 2 | ||
Engels | 2 | ||
Wiskunde | 2 | ||
Natuurwetenschappen | 1 | ||
Aardrijkskunde | 1 | ||
Geschiedenis | 1 | ||
Kunstgeschiedenis | 2 | ||
Godsdienst | 2 | ||
Lichamelijke opvoeding | 2 | ||
Algemene vakken | 18 | ||
Artistieke vakken | 16 | ||
WEEKTOTAAL | 34 |
Waarvoor kies je?
Toegepaste Beeldende Kunst – Textiel
Als leerling van Toegepaste Beeldende kunst, optie Textielcreatie kies je ervoor om vanuit de wereld van de mode en het textielontwerp je kunstzinnige creativiteit te ontwikkelen. Niet de draagbaarheid van wat je ontwerpt, primeert maar wel het idee van lijn, kleur en vorm dat je tot expressie wil brengen.
In de artistieke vorming krijg je niet alleen de kans om je waarnemingsvermogen en je kunstzinnige en technische vaardigheden verder te ontwikkelen maar ook om die te integreren in je eigen creaties. Het verwerven van kennis van materialen en kennis van het menselijk lichaam is onmisbaar in deze opleiding. Je leert er kunst te plaatsen in een historisch – en belevingskader. Het zelfstandig creëren krijgt in het laatste jaar een hoogtepunt in de vorm van een Geïntegreerde Proef (GIP).
Kunst- en kunstgerichte vakken zijn in evenwicht met een meer algemene theoretische vorming die er op afgestemd is om je na het beëindigen van je middelbare studies nog tal van keuzemogelijkheden te bieden.
Concreet:
De ateliervakken binnen de TOEPASTE BEELDENDE KUNSTEN optie Textielcreatie zijn opgesplitst in 5 verschillende, aan elkaar gelinkte vakken.
De richting bevindt zich in het toegepaste artistieke veld tussen mode, textiel, kunst en creatie. Je leert er een heel intens creatieproces doorlopen waarbij je kennis maakt met de diverse mogelijkheden om zelf het jaarthema te interpreteren. Tijdens jouw persoonlijke zoektocht vind je inspiratie in beeld, kleur, textuur, motieven, kunst en modische ontwerpen.
Er wordt heel nauw samengewerkt doorheen de vakken waardoor je echt in proces kan gaan om tot een eigen persoonlijk concept en creatie te komen.
In het vijfde jaar leer je dit proces te doorlopen a.d.h.v. concrete opdrachten. In het zesde jaar ben je dan klaar om meer vrijheid te krijgen en je eigen artistiek proces te doorlopen (bv ook in de Geïntegreerde proef).
- In het vak Textielcreatie richt je je op onderzoek en het ontdekken van technieken. Je onderzoekt er kleur, textuur, motieven, materie, … Je werkt er ook af en toe digitaal.
- In Modecreatie leer je vorm en structuur te onderzoeken en om te zetten naar (modische) ontwerpen in 2D en 3D.
- In Beeldende Vorming ga je dieper in op het onderzoeken van verschillende technieken waaronder grafische technieken, linosnede, zeefdruk. Je leert er diverse materialen hanteren in 2D en 3D. Je leert er hoe je je beeldend kan uitdrukken en hoe je deze kennis kan toepassen binnen je (andere) vakken of jaarwerk.
- In Waarneming: hier leer je tekenen wat je ziet. Je gebruikt hiervoor potlood, krijt, pastel, houtskool, inkt en allerlei andere materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie, … Het menselijk lichaam staat centraal.
- In Kunstinitiatie ga je a.d.h.v. actuele thema’s dieper in op de wereld van de hedendaagse kunst. De focus ligt hier op het leren kijken, analyseren, reflecteren en spreken over kunst. Je zoomt er in op het werk van modeontwerpers en textielkunstenaars.
Er wordt steeds vanuit een overkoepelend jaarthema gewerkt om de artistieke basisvaardigheden aan te leren. Doorheen het schooljaar leer je verschillende technieken waarmee je je op een artistieke en creatieve manier kan uitdrukken. Dit doen we aan de hand van enerzijds gestructureerde maar ook vrijere opdrachten.
Wat na de 3de graad?
De studierichting is niet beroepsgericht en beoogt dus geen professionele vorming. Het diploma secundair onderwijs geeft je de kans om door te stromen naar een bacheloropleiding zowel op professioneel als academisch niveau. Belangrijk bij je keuze is een realistische kijk op je leermogelijkheden en een gefundeerde motivatie.
Gezien je vooropleiding zou je volgende mogelijkheden kunnen overwegen:
Professionele Bachelor:
In het studiegebied audiovisuele en beeldende kunst: Beeldende Vormgeving
In de studiegebieden onderwijs en sociaal-agogisch werk
Academische Bachelor en Master aan de hogescholen:
In het studiegebied audiovisuele en beeldende kunst: Fotografie, Juweelontwerp en Edelsmeedkunst, Mode, Beeldende Kunsten, Vrije Kunsten…
Voor meer informatie over vervolgstudies in de derde graad en toekomstmogelijkheden daarna, verwijzen we naar onderwijskiezer.be.
Werken van de leerlingen (enkele willekeurige werken worden getoond, klik op een afbeelding om meer werken te zien):